Mobile First – waar moet je op letten?

mobile first

Google heeft enige tijd geleden het einde van een tijdperk aangekondigd. Tot nu toe werd de desktop-versie is gebruikt als belangrijkste instrument van Google voor het evalueren van websites en het bepalen van de posities. Sinds enkele maanden wordt hiervoor de mobiele versie van een site gebruikt.

Google Mobile Index

In de SEO branche vroeg men zich al tijden af welke versie van een website nu leidend is, mobiel of desktop. Deze discussie kwam echt op gang sinds de aangekondig van “Mobilegeddon” (april 2015). Zijn er aparte indexen voor desktop en mobiel? Of is er “slechts” één hoofdindex? Google heeft deze kwestie nu verduidelijkt op haar Webmaster blog: Er is slechts één index, maar de nadruk is gewijzigd. Tot nu toe werd de desktop-versie gebruikt om een website te beoordelen. Vanaf heden zal hiervoor alleen de mobiele versie worden gebruikt.

Vier manieren om je te focussen op de mobiele-first-index;

1. Registreer je mobile website in de Search Console

Als je een aparte website voor mobiel gebruikt en deze nog niet hebt toegevoegd aan Google Search Console dan is het nu de tijd om dat te doen. Alle mobiele (sub)domeinen, met en zonder www, moeten worden toegevoegd zodat Google op zijn minst weet dat ze bestaan. Canonical URL’s hoeven niet te worden gewijzigd. Als je een responsive website hebt waarvan de belangrijkste inhoud en structuur (opmaak) hetzelfde is voor desktop en mobiel, dan hoef je niets te doen.

2. Gebruik mobile user agents om pagina’s te analyseren

Het is alweer een flinke tijd geleden sinds Mobilegeddon ons bewust maakte van het belang van een goede mobiele website. Toch zijn er nog een groot aantal URL’s in de mobiele zoekresultaten die verbeterd kunnen en moeten worden. Dit betreft zelfs pagina’s die als mobiel-vriendelijk beoordeeld worden.

Cookie berichten, app downloaden banners, ruimtes voor nieuwsbrief aanmeldingen: Google past strenge evaluatiecriteria toe op dit gebied. Dit onderstreept het belang van het gebruik van een mobiele user agent om je eigen website te crawlen. Dit geldt voor Google Search Console, maar ook voor analyse en optimalisatie tools zoals Page Speed, GT Metrix enz. Door dit te doen krijg je antwoord op:

  • Hoe gebruiksvriendelijk is de pagina?
  • Is de belangrijkste inhoud direct beschikbaar?
  • Hoe is de laadtijd?
  • Zorgen banners of overlays voor een minder goede gebruikers-ervaring?

3. Controleer je gestructureerde gegevensopmaak (Structured data markup)

In de aankondiging van de mobiele-first-index benadrukt Google het belang van gestructureerde gegevensopmaak. In het verleden waren er vermoedelijk teveel websites die ofwel te veel of ongepaste opmaak gebruikte.

Grote hoeveelheden opmaak (markup) moet worden vermeden, zeker wanneer deze niet relevant is voor de specifieke pagina. Dat wil zeggen: je moet de markup structuur van je website controleren en alleen nog gebruik maken van een markup per pagina. De markup moet aansluiten bij de pagina, of het nu gaat om producten, een blogpost of recepten. Dit helpt Google om de belangrijkste inhoud van de pagina sneller te begrijpen.

Voor WordPress gebruik ik hiervoor vaak de plugin Schema and structured data for wp. Vooral handig als je een groot aantal pagina’s ineens wil voorzien van schema’s.

4. Vergelijk desktop tegenover de mobile zichtbaarheid

Google is nu ingesteld om websites te beoordelen op basis van hun mobiele versies. Daarom is het van belang je website goed te onderzoeken in mobiele zoekresultaten.  Dit kan bijvoorbeeld met mijn online SEO software die gratis te gebruiken is bij de meeste SEO Support overeenkomsten.

Wil je dat ik je mobiele site controleer neem dan even contact op. 038-3338838 / info@seo24.nl