5 SEO tips voor oude content

oude tekst seo

In de afgelopen jaren heeft Google steeds vaker het search algoritme aangepast. Eerder geschreven waardevolle teksten (artikelen, categorieën en productpagina’s) kunnen daardoor hun goede posities hebben verloren. Daarom is het verstandig om oude, relevante artikelen een opfrisser te geven. Hierbij mijn 5 SEO tips voor oude content;

1. Titel, kopteksten en meta tags

Dit zijn goede indicators voor Google om duidelijkheid te krijgen waar je pagina over gaat. De kans is groot dat je hier korte teksten of slechts enkele harde keywords hebt gebruikt, of te vaak het keyword hebt herhaald.
Probeer hier een aantal zoekwoorden te vervangen voor proof woorden. Dit zijn woorden die het hoofdzoekwoord of focus keyword complementeren of versterken. De geldt overigens voor alle teksten die je gebruikt op je website.

Titel, paginatitel of naam van je pagina
Dit is de tekst die je gebruikt als inleiding (kop of header) van je artikel. De title hoort in nagenoeg alle gevallen tussen <h1></h1> te staan. In MS Word of de (standaard) html editors van de meeste CMS systemen wordt dit aangeduid met “Koptekst”. Vaak heb je hier geen omkijken naar omdat de h1 tag automatisch toegevoegd wordt.

In het geval van deze pagina gebruik ik bewust de titel “5 SEO tips voor oude content”. De pagina gaat over SEO voor oude content en niet over SEO voor bijvoorbeeld YouTube video’s of Magento webshops. De woorden SEO en content zijn beide “proof” woorden. Ze versterken elkaar en maken Google ondermeer duidelijk dat het over Search Engine Optimization gaat en niet over Sociaal Economisch Onderzoek. Hou de paginatitel kort, bondig en relevant.

Meta title
Een meta title ziet er als volgt uit in de broncode van je website:
<title>Een mooie aansprekende zin met CTA</title>

De woorden meta title, meta titel, browser title, browser titel, html titel, html title, title tag of titel tag worden vaak gebruikt voor de meta title en betekenen hetzelfde. Ik noem het graag browser title omdat het de eerste tekst is die Google laat zien in de browser tijdens het zoeken. Het is de meest opvallende dikgedrukte tekst in de SERP (search engine result page). Laat hier dus zien wat je wil van de zoeker en voeg er waar mogelijk een CTA (call to action) aan toe.

Tot vrij recent hadden websites een vrij statische meta title. Een enkele zoekterm was bij oude content zo ongeveer de norm. Nu kun je beter een echte zin schrijven, met daarin uiteraard wel een zoekwoord of -zin. Google neemt de meta title bijna altijd volledig over. Benader deze als reclame voor je webpagina waarmee je het klikgedrag kunt beïnvloeden. Maak het daarna wel waar op de pagina zelf anders is de bezoekers snel weer weg, met een hoge bounce rate als gevolg.

De meta title maak je niet langer dan 65 karakters of 600 pixels.

Meta description
De meta description ziet er zo uit in de broncode van je site:
<meta name=”description” content=”Oude content inzetten voor SEO? Met deze 5 SEO tips maak je oude webpagina’s weer interresant voor Google en bezoekers.”>
Gebruik ook hier weer je zoekwoorden en maak er een wervende tekst van die uitnodigt om verder te lezen. Vul je de meta description niet in dan gebruikt
Google hiervoor een stukje tekst uit je pagina of “body” tekst.

Kijk nog eens kritisch naar je meta description. Een goed ingevulde description zorgt voor bezoekers op je pagina, wat weer meehelpt aan een hogere positie in Google. De beste lengte van de meta description is rond de 160 karakters. Google bepaalt zelf hoeveel het hiervan laat zien in de zoekresultaten, maar met 160 karakters zit je aan de veilige kant.

Oude content in een nieuw jasje

2. Fresh content

Nieuwe content op je site is voor Google een signaal van actualiteit. Je website staat niet stil maar is up to date en heeft nieuws te melden. Actuele content wordt doorgaans hoger gepositioneerd dan oude pagina’s die al geruime tijd niet meer zijn bijgewerkt.

Fresh content bereik je door;

  1. Nieuwe pagina’s toe te voegen. Dit mag een platte landingpage, een nieuwe productpagina of categorie zijn.
  2. Een paar extra regels toe te voegen aan je bestaande of oude content.
  3. Teksten, waaronder de hoofdtekst, koppen, alt teksten en meta tags aan te passen.
  4. Nieuwe teksten, afbeeldingen en video’s op bestaande pagina’s.
  5. Nieuwe links vanaf andere websites en links vanuit eigen pagina’s.

Om de hele website een boost te geven geef ik de voorkeur aan nieuwe pagina’s. Niet alleen de pagina zelf heeft de potentie om al dan niet tijdelijk goed te scoren,
maar ook oude content wordt hiermee vaak gezien als “fresh”. Dit komt door de nieuwe content zelf, maar ook zaken als de RSS feed en sitemap passen zich hier meestal op aan. Om helemaal zeker te zijn dat Google je nieuwe content oppakt kun je met een datumnotatie werken.

3. Gerelateerde woorden, proofwoorden en synoniemen

Het is goed denkbaar dat je oude bestaande teksten vol staan met “harde” keywords. Harde keywords zijn exacte zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Dat is niet zo vreemd want Google positioneerde je pagina’s goed als je een groot aantal dezelfde zoekwoorden gebruikte. Met het aangepaste algoritme is dit verleden tijd. Onder de noemer “keyword spam” straft Google je af met lagere posities als je teveel exacte zoekwoorden gebruikt, in verhouding tot overige informatieve tekst. Zorg voor goed leesbare teksten, gebruik synoniemen, woorden die een relatie hebben met het onderwerp en proof woorden.

Het gebruik van de juiste zoekwoorden is nog steeds wel een ding om rekening mee te houden, maar overdrijf dit niet. Uit ervaring weet ik dat je het beste Google te vriend kunt houden door onder de 3% harde zoekwoorden te blijven.

4. Het aantal woorden

Tot enkele jaren geleden kon je nog vrij gemakkelijk ranken met een kleine tekst die je bomvol stopte met de juiste zoekwoorden of zoekzinnen. Momenteel is het zo dat Google graag ziet dat een pagina alle kanten van het onderwerp belicht. Pagina’s met hoge posities op zoekwoorden met veel concurrentie hebben doorgaans 1500+ woorden. Of dat in jouw branche ook zo is zul je moeten checken.

Een uitzondering waarbij korte teksten toch goed kunnen ranken is bijvoorbeeld recepten van gerechten. Bij een dergelijke pagina moet een bezoeker snel en zonder al teveel “ruis” zien hoe het gerecht bereid wordt. Als de top 10 van je concurrenten goed scoren met pagina’s van rond de 300 woorden dan is het niet aannemelijk dat jij een tekst zal moeten schrijven met het aantal woorden ver daarboven. Maar mijn advies over het algemeen is, hoe meer hoe beter.

5. Uitzonderingen

Laat pagina’s die voor langere tijd goed gepositioneerd staan met rust. Pas als een pagina begint te schommelen, vaak met 2 stappen omlaag en 1 stap omhoog, ga je aan de slag met de punten hierboven omschreven.
Blijf af van afbeeldingen en video’s af die goed ranken (in Google Search, Images en YouTube). Vervang ze niet, verplaats de map niet, laat de omringende tekst ongemoeid en komt niet aan alt teksten of de naam van het bestand.
Hoog gepositioneerde afbeeldingen en video’s zorgen voor een constante bezoekerstroom, en zijn daarmee een extra signaal voor interessante en fresh content.

Samenvatting:

  • Gebruik maximaal 3% zoekwoorddichtheid “harde” zoekwoorden.
  • Voeg inlinks (intern en extern) en uitgaande links toe.
  • Maak meer gebruik van “Proof” woorden.
  • Voeg zoekwoorden en proof woorden toe aan koppen en meta tags.
  • Hou rekening met sociale aandacht, bijvoorbeeld een link van facebook naar je pagina.
  • Plaats tenminste 1 afbeelding en liefst een video in de tekst (rich content).
  • Voorzie afbeeldingen van een goede alt-tekst en omringende tekst.
  • Hou bezoekers zo lang mogelijk op de site (time on site).
  • Stuur bezoekers door naar een volgende pagina (time on site en bounce rate).
  • De best scorende pagina’s op moeilijke zoekwoorden hebben minimaal 1500 woorden.

Belangrijke tip: Google wil graag zien dat je een onderwerp van alle kanten belicht, en het liefst geïllustreerd met enkele afbeeldingen en een video.

Mocht je meer willen weten over teksten op je website, content in het algemeen of heb je een vraag over SEO?

T. 038-3338838
E. info@seo24.nl