Linkbuilding do’s en don’ts

linkbuilding seo

Er is door de jaren heen heel veel over linkbuilding geschreven. Echter zijn veel artikelen sterk verouderd of geschreven door webdesigners die SEO “ernaast” doen waardoor je foute informatie krijgt. Bij linkbuilding kun je veel fouten maken. Bij het verkeerd omgaan met links kun je een website echt schade toebrengen. Daarom is het van belang de nieuwste informatie tot je te nemen voordat je ongecontroleerd links gaat aanvragen.

Lees verder en leer waar en hoeveel links je moet plaatsen en op welke manier je dat het beste kunt doen.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het vergaren van links naar je website. Dat klinkt simpel maar linkbuilding is een wereld op zich. Laat je niet verleiden door bedrijven die jouw website een boost kunnen geven met een groot aantal links. Hiervoor geldt dat als het te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat het ook. Een website een snelle boost geven op alle posities is vrij eenvoudig, maar het is de kunst om deze posities vast te houden. En dat lukt je niet meer op de oude manier door in een kort tijdsbestek van enkele weken of maanden een groot aantal links toe te voegen.

Hoeveel links?

De tijd van kwantiteit boven kwaliteit ligt inmiddels ver achter ons. Bij moderne SEO hoort een goed linkprofiel met links op onderwerp gerelateerde pagina’s, met verschillende tekstlinks of anchor tektsten en een mix van dofollow en nofollow. In de begintijd van Google was het aantal links naar je site zo’n beetje de enige graadmeter om de populariteit van je site of pagina te bepalen. Toen gold de regel hoe meer links hoe beter. Het maakte niet uit waar het vandaan kwam, zolang het er maar veel waren. Een hoge PageRank was destijds een garantie voor hoge posities. Hoe meer links, des te hoger de PageRank werd.

Omdat dit een trucje snel werd ontdekt ging iedereen met een website, of in ieder geval elke SEO, er mee aan de haal. Met deze werkwijze kon Google niet meer achterhalen welke website nu op een natuurlijke manier populair was geworden, of dat het trucje van linkbuilding werd toegepast. Daarom werd het algoritme voor waardebepaling van websites en pagina’s uitgebreid.

PageRank bestaat volgens Google nog wel, maar omdat het moeilijk te meten is wordt het niet meer gebruikt voor waardebepaling door SEO’s. We spreken nu over Domain Authority en Page Authority, Trust Flow en Citation Flow. Eenvoudig gezegd hebben deze termen te maken met de waarde van de website en de links die er naar toe verwijzen en er vandaan komen. Het zal duidelijk zijn dat websites met een hoge authority en flow meestal goed zijn om een link van te krijgen.

Natuurlijk verloop

Google ziet graag een natuurlijk verloop van links naar jouw website. Dat betekend dus niet honderden links ineens, of een groot aantal links vanaf hetzelfde IP adres of website. Bouw het op met enkele links per maand. Dit wordt gezien als een natuurlijk verloop van het verkrijgen van inlinks. En ander voordeel van het regelmatig krijgen van inlinks verspreid over een langere periode is “content freshness”. Elke nieuwe link wordt door Google gezien als hernieuwde (verse) aandacht voor je website, en werkt daardoor mee aan het behoud of verbeteren van je posities.

Ook een groot aantal links met deze dezelfde linktekst is verdacht. Dit soort links zijn immers een aanwijzing dat de posities handmatig en doelbewust gemanipuleerd worden. Probeer links te krijgen op websites die nagenoeg dezelfde onderwerpen als die van jou behandelen. Wees daarbij creatief met de tekst die je voor de links wil gaan gebruiken. Overal dezelfde tekstlink is niet natuurlijk. Zorg er daarom voor dat hier per website die naar jou site linkt zoveel mogelijk verschil in zit.

Snel veel links

Voor sommige websites gelden andere criteria. Voor een nieuwssite zoals nu.nl is het niet ongewoon om in korte tijd enkele honderden links vanuit blogs en social media kanalen naar hun berichten krijgen. Doe je hetzelfde voor de website van een plaatselijke bloemist dan zal de site voor een korte periode (landelijk en lokaal) zeer hoog gepositioneerd worden, waarna hij hard wegzakt.
Maar nu zakt deze bloemist verder dan zijn oorspronkelijke posities in Google Search. De posities zijn immers in de filosofie van Google gemanipuleerd door een onnatuurlijk verloop van inlinks en de website wordt daardoor “gestraft” met lagere posities. Of erger nog, hij kan volledig worden verwijderd uit de search index!

Do’s en Don’ts

Linkbuilding is veel werk, denk daar niet te licht over. Wil je links naar je website krijgen op andere websites let dan op het volgende;

Do’s

  • Zoek naar websites of pagina’s die hetzelfde onderwerp behandelen als je eigen website of pagina en stel een linkruil voor.
  • Vraag niet alleen eenzijdig om een link aan maar geef iets terug. Dit zal meestal een retourlink zijn op jouw website.
  • Vraag niet altijd om een link voor dezelfde pagina, bijv. “Home”, maar gebruik hiervoor meerdere pagina’s (deeplinks).
  • Vraag links aan met verschillende anchor teksten.
  • De anchor teksten op je eigen site naar je eigen pagina’s moeten wel hetzelfde zijn.

Don’ts

  • Een nofollow link is niet verkeerd, maar een nofollow link op een goede website heeft eigenlijk niet zoveel zin.
  • Ziet een website er onbetrouwbaar of slordig uit, vraag er dan geen link aan.
  • Stuit je op een FFA (Free For All) website, wegwezen!
  • Ga niet met bedrijven in zee die automatisch links wegzetten (link schemes).
  • Een groot aantal links naar je site is mooi, maar realiseer dit niet te snel.

Wondermiddel?

Verwacht geen wonderen van linkbuilding. Een website met slechte of erg weinig content zal nooit goede posities krijgen in Google. De basis van een goede website is goede content, waarbij onderwerpen van zoveel mogelijk kanten worden belicht. De bezoeker moet er echt iets aan hebben. Een interessant artikel zorgt voor een lage bouncerate, hoge time-on-site en doorklik ratio en de grootste kans op natuurlijke inlinks. Dit zijn aanwijzingen voor Google dat de betreffende pagina interessant genoeg is om hoger te positioneren.

Meer weten over linkbuilding of over SEO in het algemeen?
T. 038-3338838 – E. info@seo24.nl