De beste URL voor SEO

URL
URL

URL is een afkorting voor Uniform Resource Locator en is eenvoudig gezegd het adres van je website. De URL van een webpagina is belangrijk voor de positie van een pagina in Google. Uit de URL wordt, naast content zoals meta-titles, teksten en afbeeldingen, informatie gehaald over de inhoud van de pagina.

Nu is dit niet het belangrijkste op SEO gebied maar het is zeker een sterk ranking signaal die door Google meegewogen wordt. Maar wat zijn nu de beste URL’s voor SEO? Welke indeling komt ten goede aan de vindbaarheid van je webpagina?

Tijdens het aanmaken van een pagina in bijvoorbeeld WordPress wordt de URL of permalink vanzelf aangemaakt. Dit zou je kunnen wijzigen door bijvoorbeeld alleen je focuswoorden te gebruiken.

  • Zorg voor een zo kort mogelijke URL. Een te lange URL kan verwarrend zijn voor Google en (be)zoekers.
  • Probeer een zoekwoord of een gerelateerd (proof) woord te gebruiken in de URL. Deze moet gerelateerd zijn aan de inhoud van de betreffende pagina.
  • Werk niet met achtervoegsels (suffix) zoals .html of .php. Voor bezoekers is een URL zonder achtervoegsel makkelijker in te typen en te onthouden, maar er is nog een voordeel. Stel je hebt een pagina of categorie met de naam /fietsen/ en je wilt hem uitbreiden naar /fietsen/verlichting/ dan is dit onmogelijk wanneer je de pagina de URL /fietsen.html meegegeven hebt.
  • Maak bij meerdere woorden in je URL alleen gebruik van een normaal streepje in plaats van een liggend streepje (underscore). Alleen een tussen-streepje zorgt er voor dat woorden gescheiden worden.

De URL wijzigen

De URL veranderen is goed mogelijk, maar bedenk wel dat dit meestal positiedalingen tot gevolg heeft. Ook met een goede redirect zal de pagina zakken in de SERP’s/ zoekresultaten. Dit komt omdat een redirect tegenwoordig niet meer of minder is dan een goede link naar de nieuwe pagina.

Waarom zou je een URL wijzigen? Indien niet strikt noodzakelijk is mijn advies; doe het niet.