Wat is een SEO specialist en wie mag zich SEO specialist noemen?

seo specialist

Dit zijn 2 vragen waarvan de eerste vrij eenvoudig te beantwoorden is. Een SEO specialist zorgt ervoor dat jouw website goed te vinden is in zoekmachines. Zo simpel is het. Wel schuilt er achter dit simpele antwoord een hele wereld van techniek en creativiteit. Daarom is de tweede vraag moeilijker te beantwoorden, maar ik ga het proberen.

SEO hangt namelijk samen met vele factoren en facetten van onderzoek, techniek, webdesign, usability en schrijfkundige vaardigheden. Er is nagenoeg geen SEO specialist te vinden die alles kan. De een is goed in het technische verhaal, de ander in SEO tekstschrijven en weer een ander is een kei in linkbuilding. Alleen al het woord “webdesign” omvat een groot scala aan technische en creatieve disciplines.

Nu is het ook niet altijd nodig om alles te kunnen. In veel gevallen heb je als opdrachtgever al een website of een webshop. En moet er technisch iets gebeuren dat is er meestal wel een webdesigner voor handen.

De SEO specialist en techniek

Toch moet een SEO specialist alle techniek in huis te hebben om een project van A tot Z te kunnen begeleiden. Vaak genoeg komen klanten bij ons met de vraag naar een (eerste) webshop of website met het uiteindelijke doel om goed gevonden te worden in Google. In dat geval moet het ontwerp gemaakt worden en, erg belangrijk, moet de site technisch goed in orde zijn om goed gevonden te worden in Google, waaronder ook Google Images, YouTube en Google Shopping.

Ook gebeurt het vaak genoeg dat er een technische verandering op de (bestaande) website doorgevoerd moet worden waar de “huis” webdesigner geen hulp kan bieden. In dat geval is het wenselijk dat de SEO specialist uitkomst kan bieden. Het project moet immers hoe dat ook tot een goed einde komen.

Algoritme wijzigingen

Een goede (lees echte) SEO specialist volgt de wijzigingen binnen de Google zoekmachine op de voet. Doet hij dit niet dan komen SEO projecten serieus in de problemen. Onderschat dit niet.

Zo stonden 301 permanent redirects garant voor het behoud van zoekresultaten, maar dat is sinds 2013 door Google gewijzigd. Een 301 redirect is tegenwoordig niet meer of minder dan een gewone hyperlink. En wat dacht je van de stelling “hoe meer links naar je website hoe beter”? Tegenwoordig moet je daar echt mee oppassen. De kans dat je in een black-hat of spamhoekje terecht komt is erg groot!

Wordt het tijd om een SEO specialist in te schakelen?

Je hebt een mooie website of webshop, je plaatst enkele pagina’s, producten, afbeeldingen en video’s en je staat er redelijk goed voor in Google. Is er in jouw bedrijfstak weinig concurrentie dan is dit zeer goed mogelijk. Toch kan een SEO specialist ook hier veel voor je doen. Als zal het maar gaan om het herstellen van eventueel gemaakte fouten, of om in de toekomst te maken fouten uit te sluiten. Een consult is snel gepland en is in de meeste gevallen helemaal gratis.

Een vaker voorkomend probleem is de site die al langere tijd online staat maar nog steeds geen goede posities heeft. Dit kan het gevolg zijn van een enorm groot aantal factoren; welke domeinnaam gebruik je, hoe is de .htaccess en de robots.txt ingesteld, welke geschiedenis heeft het domein, met welke websites en welke zoekwoorden wordt er geconcurreerd etc. etc.

Zomaar een kleine greep uit een groot aantal zaken waarop je website gecontroleerd kan worden. Alleen een echte SEO specialist kan hierin uitkomst bieden, de goede antwoorden geven en de juiste oplossingen aandragen.

Waaraan herken ik een (sl)echte SEO specialist?

Een echte SEO specialist loopt niet te koop met gemakkelijk behaalde resultaten. Er zijn nu eenmaal zoekzinnen die ook zonder SEO goed zullen positioneren, zoals “Bedden speciaalzaak Staphorst” of “Loodgieter Jansen Apeldoorn”. Op dit soort zoekwoorden zal zelfs Google maps (Google+) automatisch de juiste pagina bovenaan de zoekresultaten tonen. De kunst is om moeilijke zoekwoorden en -zinnen landelijk bovenaan in de top 3 te krijgen.

Een echte goede SEO specialist zal je laten zien dat hij klanten heeft waarvoor hij hoge posities heeft behaald met zwaar concurrerende zoekwoorden en -zinnen.

“Ik heb banden met Google en beloof topresultaten”

Vertrouw geen SEO specialist die zegt speciale banden te hebben met Google. Ook een garantie op topposities moet je als verdacht zien. Een dergelijke garantie druist in tegen de richtlijnen van Google voor SEO (https://support.google.com/webmasters/answer/35291?hl=nl). SEO specialisten die zich focussen op linkbuilding zijn tegenwoordig ook fout bezig. Goede posities behalen puur op linkbuilding is niet meer mogelijk en doet meer kwaad dan goed.

Behaalde resultaten

Vraag de SEO gerust naar zijn werkwijze en, niet onbelangrijk, zijn behaalde resultaten. Een SEO die trots is op zijn werk zal het je graag uitleggen. De een zal het begrijpen, voor de ander is de wereld van SEO abracadabra.

Je zou ook klein kunnen beginnen door de SEO te vragen een bepaalde pagina te optimaliseren. Of eerst een vooronderzoek aanvragen en de mogelijkheden bespreken. Omdat social media tegenwoordig ook een belangrijk onderdeel is van SEO zal de SEO specialist je ook moeten wijzen op het belang van Facebook, Google+, Pinterest en Twitter. Dit zijn aspecten van SEO die je samen met de SEO specialist moet oppakken.

Meer weten over SEO? Mail of bel me; 038-3338838 (Netfort) – info@seo24.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*